بیمه بدنه شناور

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

بیمه بدنه شناور

تصادف یا بروز حوادث مرتبط با خودرو اجتناب ناپذیر هستند. با خرید بیمه اتومبیل دیگر لازم نیست نگران خسارات‌های مالی و جانی ناشی از تصادفات و حوادث خودرویی باشید. خدمات بیمه خودرو آسماری، شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، که بهترین خدمات بیمه اتومبیل در مناطق آزاد به حساب می‌آیند، خیال شما را راحت می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید بهترین بیمه خودرو در مناطق آزاد همین حالا با مشاورین ما تماس بگیرید.

بیمه بدنه شناور یا بیمه دریایی چیست؟

یکی از مهم‌ترین اجزای فعالیت‌های تجاری، حمل و نقل کالا است، اما با وجود پیشرفت‌های گسترده دانش و فناوری و توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل، همواره احتمال بروز مخاطرات برای محموله‌ها وجود دارد. خرید بیمه‌باربری یا حمل و نقل کالا با پوشش‌های مناسب، آرامش خاطر و اطمینان از امنیت سرمایه در برابر ریسک‌های محتمل و غیرقابل پیش‌بینی را فراهم می‌کند. با این بیمه‌نامه، شرکت بیمه آسماری در مقابل حق‌بیمه دریافتی، متعهد می‌شود چنانچه در جریان حمل کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر در نتیجه وقوع خطرهای موضوع بیمه، کالا تلف شده و یا دچار خسارت شد، زیان وارده را جبران کند. در ادامه بیشتر با بیمه بار و اهمیت استفاده از آن آشنا می شویم.

تاریخچه بیمه شناور و بیمه دریایی؛ یکی از قدیمی‌ترین بیمه‌های جهان

کشتی‌رانی و تجارت دریایی بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و عجیب نیست که فعالیت‌های مربوط به جبران خسارت‌های مرتبط با شناور و محموله آن از ۸ قرن پیش از میلاد مسیح آغاز شده باشد. سپس در دوران طلایی روم نیز فعالیت‌های جدیدی با ایجاد وام‌های دریایی که به نوعی یک بیمه کامل محسوب می‌شدند، آغاز گردید. در طول تاریخ بارها مردم از روش‌های مختلفی برای جبران خسارت‌های ناشی از خطرات دریایی استفاده کرده‌اند. برای مثال در قرن ۱۱ میلادی نیز یک نوع بیمه تعاونی دریایی برای خسارت ناشی از دزدی دریایی ایجاد شد. اما تدوین یک قانون استاندارد برای پوشش کامل بیمه بدنه شناور و خصوصاً کالاهای حمل شده با آن به اوایل قرن بیستم باز می‌گردد.

انگلیسی‌ها که برای بیش از دو قرن قدرت مطلق دریاها بودند و قسمت اعظمی از تجارت دریایی جهان را در اختیار داشتند نخستین بار قانون بیمه دریایی را تدوین کردند. در طی حدود ۱۰۰ سال گذشته قانون بیمه کشتی و بیمه دریایی به تدریج تکمیل شد و گپ‌های موجود در آن نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفت. در حال حاضر بیمه کشتی در ایران بر اساس قوانین بین المللی طراحی شده است. علاوه بر بیمه کشتی، بیمه دریایی برای حمل و نقل کالا نیز وجود دارد که بخشی از بیمه باربری است. با مراجعه به صفحه بیمه باربری می‌توانید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید.

بیمه بدنه شناور؛ پوشش خسارات احتمالی با یک بیمه کامل

به طور کلی بیمه بدنه شناور خسارتی که ممکن است به کشتی‌ها و محموله‌های آن‌ها در بین دو نقطه مبدأ و مقصد یا در یک مدت زمانی مشخص وارد شوند را تحت پوشش قرار می‌دهند. وجود چنین بیمه‌هایی برای حمل و نقل دریایی که مهم‌ترین و پرکاربردترین روش جا به جایی بار در جهان است اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به فعالیت گسترده بیمه آسماری در مناطق آزاد و بنادر دریایی، بیمه بدنه شناور یکی از خدمات ویژه شرکت بیمه آسماری به حساب می‌آید. با استفاده از خدمات ویژه بیمه آسماری می‌توانید بالاترین سقف خسارت بیمه بدنه شناور را در سریع‌ترین زمان ممکن و با پرداخت حق بیمه با هزینه‌ای مناسب، دریافت نمایید.

تفاوت بیمه زمانی و بیمه سفر شناور؛ پوشش‌های مختلف بیمه بدنه شناور

پوشش‌های بیمه بدنه شناور به طور کلی به دو دسته بیمه زمانی و بیمه سفر کشتی تقسیم می‌شوند. مبنای انواع بیمه نامه‌های کشتی و شناورهای دریایی بر اساس همین دو دسته بیمه زمانی و بیمه سفر قرار دارد. بیمه زمانی کشتی که به آن Time Insurance می گویند، خطرات و خسارات کشتی را طبق بندهای بیمه نامه در مدت زمان خاصی (برای مثال یک سال) تحت پوشش قرار می‌دهد. در مقابل بیمه سفر کشتی یا Voyage Insurance تنها خسارات و خطراتی که ممکن است کشتی در طول یک سفر معین از بندر مبدأ تا بندر مقصد با آن رو به رو شود را پوشش می‌دهد. هر کدام از این نوع پوشش‌های بیمه کشتی کاربردهای مختلفی دارند. در ادامه بیشتر با انواع بیمه کشتی آشنا می‌شویم.

انواع بیمه‌نامه‌های شناور قابل ارائه در ایران

بیمه دریایی به طور کلی به چهار بخش تقسیم می‌شود:

بیمه‌های شناور (H&M)

بیمه مسئولیت مالکان شناور (P&I)

بیمه بدنه کانتینتر

بیمه‌های حمل و نقل کالا (باربری)

از این بین بیمه‌های H&M و P&I از جمله مهم‌ترین انواع بیمه کشتی در ایران به حساب می‌آیند. با اضافه شدن بیمه مسئولیت سازندگان شناورها، پوشش بیمه مالکان کشتی در ایران کامل می‌شود. به این ترتیب به طور کلی می‌توان انواع بیمه‌های کشتی تحت پوشش بیمه آسماری را به سه دسته تقسیم کرد که در ادامه هریک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بیمه‌نامه بدنه و ماشین آلات شناورها (H&M)

همانطور که از نام آن پیداست بیمه بدنه و ماشین آلات شناورها، خسارت وارد شده به بدنه کشتی‌ها و انواع شناورها را تحت پوشش قرار می‌دهد. این بیمه نامه براساس کلوزهای انستیتو بیمه گران لندن طراحی شده است. این کلوزها به صورت بین المللی و در تمام مؤسسات بیمه‌ای معتبر جهان استفاده می‌شوند:

۰۱

کلوز ۲۸۰ (زمانی) تمام خطر

موارد زیر مهم‌ترین خطرات تحت پوشش کلوز ۲۸۰ بیمه نامه بدنه و ماشین آلات شناورها هستند:

سه چهارم خسارت ناشی از مسئولیت تصادم (در صورت برخورد کشتی با کشتی دیگر چنانچه کشتی مورد بیمه، مقصر حادثه باشد، علاوه بر خسارت وارده به کشتی مورد بیمه، سه چهارم خسارت کشتی مقابل نیز، قابل جبران می‌باشد.)

خسارت وارده به کشتی در اثر برخورد با اسکله و تأسیسات بندری یا سکوها

خطرات ناشی از حوادث دریایی و طوفان

آتش سوزی و انفجار

زیان همگانی

تفدیه یا jettison به دریا انداختن محمولات جهت نجات کشتی و ما بقی کالاها

خسارت ناشی از خطای کاپیتان و یا خدمه و یا راهنما

خسارت ناشی از تخلیه، بارگیری و یا سوخت گیری

خسارت ناشی از ترکیدن دیگ و یا شکست شفت

هزینه‌های نجات

۰۲

کلوز ۲۴۸ (زمانی) بیمه بدنه و ماشین آلات شناور

این کلوز خسارت کلی شناورها به همراه سه چهارم مسئولیت تصادم و زیان همگانی و هزینه‌های نجات شناورها را مورد پوشش قرار می‌دهد. به این ترتیب چنانچه شناور به علت یکی از خطرات تحت پوشش غرق گردد و یا از بین برود خسارت قابل پرداخت خواهد بود. ولی خسارت جزئی تحت پوشش این کلوز نمی‌باشد.

۰۳

کلوز ۲۸۹ (زمانی) بیمه نامه شناورها

این کلوز نیز خسارت کلی و یا از بین رفتن کامل شناور به همراه هزینه‌های نجات آن را تحت پوشش قرار می‌دهد.

۰۴

کلوز ۳۴۶ (زمانی) یک بیمه تمام خطر و کامل

این کلوز یکی از کاملترین کلوزهای موجود بوده که تمامی خسارت مشمول عنوان جزئی و کلی را پوشش می‌دهد و ویژه شناورهای صیادی است. اگر به دنبال یک بیمه نامه کامل برای شناورهای صیادی خود هستید، کلوز ۳۴۶ بهترین گزینه خواهد بود.

۰۵

کلوز ۲۸۱ بیمه شناور در مقابل خطرات جنگ

کلوز ۲۸۱ خطرات مربوط به زمان جنگ را تحت پوشش می‌دهد و شامل موارد اضافی است که می‌توانید از طریق ثبت درخواست مشاوره و تماس با کاشناسان حرفه‌ای آسماری از جزئیات موارد اضافه تحت پوشش آن اطلاع پیدا کنید.

بیمه مسئولیت مالکان شناور (P&I)

به دلیل وجود خطرات متعدد در دریا و در هنگام دریانوری، صاحبان شناور طبق قانون مسئولیت همیشه مسئول حفظ سلامت کارکنان، وسایل آن‌ها و محمولات مورد حمل هستند. به همین دلیل علاوه بر بیمه بدنه و ماشین آلات شناورها، می‌توان از پوشش بیمه مسئولیت دریایی نیز استفاده کرد. این بیمه طبق کلوز ۳۴۴ انستیتو بیمه گران لندن ارائه می‌شود و گپ‌هایی که تحت پوشش بیمه بدنه شناورها قرار ندارد و مربوط به سلامت کارکنان است را پر می‌کند. به این بیمه، بیمه مسئولیت مالکان شناور در برابر اشخاص ثالث نیز گفته می‌شود. با استفاده از بیمه مسئولیت مالکان شناور در هنگام بروز تصادم و سایر خطرات دریانوردی، هزینه‌های جبران خسارت وارد شده به کارکنان تحت پوشش بیمه آسماری قرار می‌گیرد.

بیمه مسئولیت سازندگان شناورها

یکی دیگر از مواردی که تحت پوشش بیمه شناور قرار دارد، مسئولیت سازندگان شناورها است. این بیمه نامه خطرات مربوط به مسئولیت سازندگان و تعمیرکنندگان کشتی و شناورها در شرکتهای ساخت کشتی و یاردهای تعمیرات شناور را تحت پوشش قرار می‌دهد. همواره احتمال بروز اشتباه یا آسیب به کشتی‌ها در هنگام ساخت و تعمیر آن‌ها وجود دارد. با استفاده از بیمه مسئولیت سازندگان شناورها این خطرات تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. معمولاً شرکت‌های کشتی سازی برای کاهش هزینه‌های خسارت از این بیمه استفاده می‌کنند.

استفاده از خدمات بیمه کشتی برای پوشش خسارت‌های انواع شناورها

خدمات بیمه کشتی تنها ۲ درصد از کل خدمات بیمه غیر عمر را تشکیل می‌دهند اما اهمیت بسیار زیادی دارند و جزو مهم‌ترین بیمه نامه‌های ارائه شده توسط شرکت بیمه آسماری هستند. با استفاده از این خدمات می‌توانید خسارات سنگین ناشی از خطرات مرتبط با کشتی و دریانوردی را پوشش دهید. صاحبان کشتی، شرکت‌های کشتی رانی و کشتی سازی می‌توانند با ثبت درخواست مشاوره در اسرع وقت بیمه بدنه شناور آسماری را تهیه کنند. کارشناسان حرفه‌ای ما مشتاق شنیدن صدای گرم شما هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۴۳۴۱۷ تماس حاصل نمایید.

در بیمه‌نامه بدنه کشتی، به جز بدنه شناور چه موارد دیگری می‌تواند با دریافت حق‌بیمه اضافی تحت پوشش قرار گیرد؟

چنانچه در جریان بیمه بدنه کشتی، بعضی هزینه‌ها و منافع در رابطه با مالکیت کشتی و بهره برداری از آن تحت پوشش قرار گیرد، اضافه نرخ حق بیمه شامل موارد مذکور خواهد شد. از جمله بیمه های اضافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیمه هزینه‌های اداره کشتی، کارمزد مدیران کشتی، منافع ، ارزش اضافی یا مازاد بدنه و ماشین آلات
  2. بیمه کرایه، کرایه کشتی دربست یا کرایه مورد انتظار

 

بیمه خطراتی که در متن کلوز اصلی بیان نشده ولی بیمه‌گزار خواهان تحت پوشش بودن آنها است

منظور از «مسئولیت ناشی از تصادم در بیمه نامه کشتی» چیست؟

در صورتی که کشتی بیمه شده با کشتی یا شیء دیگری اعم از شناور یا ثابت تصادم کند و بیمه به سبب این امر مسئول جبران خسارت شود، وجه یا وجوهی در رابطه با این تصادم بابت موارد زیر پرداخت می‌شود.

تلف یا آسیب دیدگی کشتی دیگر یا محمولات آن کشتی یا شیء دیگر

تاخیر یا زمان معقول ناشی از عدم استفاده از کشتی دیگر یا محمولات آن کشتی یا شیء دیگر

زیان همگانی، هزینه نجات یاهزینه نجات قراردادی کشتی دیگر یا محمولات کشتی

خطرات اصلی مورد پوشش بیمه حوادث سرنشین چیست؟

فوت و نقص عضو دائم اعم از کلی و جزئی برای صرفا” راننده مسبب حادثه طبق شرایط بیمه شخص ثالث

در صورت وقوع خسارت و استحقاق دریافت آن، چک خسارت به چه شخصی پرداخت می‌شود؟

بر اساس اصل نفع بیمه ای، چک خسارت در وجه صاحب شناور (و نه لزوماً بیمه‌گزار) صادر می شود، مگر آن که شخص دیگری به عنوان ذینفع در بیمه‌نامه معرفی شده باشد.

با توجه به وقوع پدیده جزر و مد و هم راستا قرارگیری خورشید و ماه در دو مقطع زمانی که سبب حداکثر شدن پدیده مد می شود، آیا به گل نشستن کشتی‌ها با وقوع این پدیده قابل بیمه شدن است؟

در بیمه های کشتی، از جمله خطراتی که بیمه‌گر با عنوان «حوادث دریا» متعهد به جبران خسارت آن است، حادثه برخورد کشتی به بستر دریا یا رودخانه به علت جز و مد است. واضح است که منظور از حادثه اتفاقات غیر منتظره‌ای است که ممکن است در جریان مسافرت کشتی یا در زمانی که کشتی در بندر لنگر انداخته است رخ داده و باعث آسیب دیدگی آن شود، اما چنانچه پدیده جز و مد قابل پیش‌بینی بوده و کشتی به علت جذر دریا زمین‌گیر شود، حادثه از مصادیق به گل نشستن محسوب نشده و این موضوع تحت پوشش بیمه نیست.

اگر شناور به ارزش واقعی خود بیمه نشود، در هنگام وقوع خسارت، پرداخت غرامت آن به چه صورت خواهد بود؟

اگر شناور کمتر از ارزش واقعی بیمه شود، بر اساس ماده ۱۰ قانون بیمه (قاعده نسبی) اعمال می شود و اگر وسیله بیشتر از ارزش واقعی بیمه شده و این از عمد بیمه‌گزار باشد، هیچ‌گونه خسارتی پرداخت نمی‌شود.

با این حال در صورتی که این امر سهواً صورت گرفته باشد، خسارت تا سقف سرمایه بیمه‌نامه پس از کسر کسورات قانونی پرداخت می‌شود.

استعلام بیمه شخص ثالث

برای استعلام قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث فرم زیر را پر…

بیمه باربری

بیمه باربری آسماری خطرات و ریسک‌هایی که انواع بارهای…

بیمه آتش‌سوزی

آتش‌سوزی هر ساله هزاران میلیارد خسارت بر جای می‌گذارد و بیمه…